onsdag 4 juni 2014

Syrénsaft

Jag gjorde syrénsaft för första gången för ett par år sedan, mest för att testa. Jag föreställde mig att den skulle få en parfymerad och inte helt angenäm smak. Tänk så fel man kan ha! Lite, lite av den smaken jag hade föreställt mig finns där, men den är allt annat än oangenäm! Blomstrig, somrig och frisk. Och så himla fin färg också. Så här gör jag;


För att få ungefär 1 liter saft plockar jag 25-30
klasar syrén, och plockar av blommorna. Jag lägger dem i en gryta/skål/burk tillsammans med 1 skivad citron. Så kokar jag upp 1 liter vatten tillsammans med 5 dl socker och rör tills sockret har löst sig.






Sedan häller jag (det fortfarande heta) sockervattnet över blommor och citron och rör om. Grytan/skålen/burken får därefter stå svalt, t.ex. i kylskåpet i ett par, tre dagar. Då och då rör jag om.





Så silar jag bort blommor och citron och får en fantastisk ljuslila syrensaft. Eftersom jag inte använder riktigt lika mycket socker som de flesta andra recept (och skippar citronsyran) vet jag faktiskt inte hur hållbarheten är, själv fryser jag ner saften och tar fram efter behov.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar