fredag 6 juni 2014

Syrénglass


När jag var i full gång med allt syrénpysslande kom jag på att jag skulle vilja göra en syrénglass. Syrénsorbet är ju väldans gott, men den här gången ville jag försöka mig på en ordentlig gräddglass. Så jag gjorde ett litet test, och det blev så himla gott. Gräddig och len i konsistensen och med en alldeles lagom balanserad blomstersmak. 


Det här behövs;

Glass;
ca 2,5 dl syrénblommor (bondsyrén, alltid bondsyrén)
2,5 dl mjölk
2 ägg
0,5 dl socker (eller syrénsocker om det finns)
2 dl vispgrädde

Syrensirap;
1 dl syrénblommor
1 dl vatten
1 dl råsocker
några blad citronmeliss


Börja med att lägga syrénblommorna i mjölken. Se till att alla blommor är täckta. Sätt på ett lock och låt stå i kylskåpet i några timmar, eller allra helst över natten. 

Sila bort blommorna. Vispa äggen med sockret. Rör i mjölken och låt försiktigt koka upp. Sjud tills krämen har tjocknat. Ställ åt sidan och låt svalna.

Under tiden passar det bra att göra i ordning syrensirapen;

Koka ihop vatten och råsocker tills det börjar tjockna (konsistensen bör vara lite lösare än vanlig sirap). Medan det fortfarande är hett, rör ner syrénblommor och citronmeliss. Låt stå tills det börjar svalna, och sila då bort blommor och blad. Nu är sirapen färdig, låt den stå i kylskåpet tills vidare. 

(Har man färdiggjord syrénsaft kan jag tänka mig att det går minst lika bra att använda den. Koka då bara ner den till önskad konsistens.)

Vispa grädden och blanda försiktigt ner den i ägg/mjölkblandningen. 

Finns glassmaskin är det nu bara att starta igång den och hälla i smeten. Om inte, ställ in glassmeten i frysen och rör om då och då. När glassen nästan är färdig, ringla i syrénsirap efter smak.


Servera gärna glassen med några färska syrénblommor och citronmelissblad. Den här satsen borde räcka till ca fyra personer. Vi slevade i oss alltihopa på tre, bara för att det var så ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar